Zone d'identification
Type d'entité
Forme autorisée du nom
forme(s) parallèle(s) du nom
Forme(s) du nom normalisée(s) selon d'autres conventions
Autre(s) forme(s) du nom
Numéro d'immatriculation des collectivités
Zone de description
Dates d’existence
Historique
A vasvári káptalan alapításának pontos dátuma nem ismert, létrejötte alighanem a 11. századi államszervezési tevékenységgel függ össze. A kialakuló vármegyék többsége ugyanis egyben egy egyházigazgatási egységet, főesperességet is alkotott, melyből felépültek maguk az egyházmegyék. így a Győri egyházmegyéhez tartozó Vas vármegye is egyetlen főesperességet alkotott, mely egy helyben lakó főesperes felügyelete alá tartozott. Az ő személye körül kialakult kisebb egyházi testület volt a vasvári káptalan, melynek létéről az első adatok a 12. század végéről vannak. A főesperes központi szerepét látszik megerősíteni a káptalan kialakulásában, hogy ezt a tisztet a főesperesség 1770-es felosztásáig mindvégig a prépost töltötte be.
Vasvár a középkorban a régió jelentősebb települései közé tartozott, melyet katonai-gazdasági kettős funkciójának köszönhetett: ellenőrizte egyrészt a környék legjelentősebb távolsági iitvonalát, a Katonák útját és annak hegyháti szakaszát védelmező Vasvári sáncot, valamint a nyugati határvidéken ebben az időszakban nagy mennyiségben előállított nyersvas begyűjtését, raktározását és elosztását. A település jelentőségét jelzi, hogy öt templom is állt a területén, melyek legnagyobbika a káptalan Szent Mihályról elnevezett háromhajós temploma volt. Ennek környékén alakult ki a káptalani településrész, Szentmihályfalva.
A káptalan korai működéséről keveset tudunk. Feltételezhetően – más kanonoki közösségekhez hasonlóan – a kanonokok közös házban, szerzetesek módján együtt laktak és étkeztek, valamint közös istentiszteleten vettek részt. A közös életforma azonban legkésőbb a 15. század elejére megszűnt. A közösségi élet a jelesebb napokon tartott közös étkezésekre, a káptalani misékre és a közös ügyek megtárgyalására korlátozódott. Ez a Szombathelyre költözést követően sem változott meg, ahol szintén valamennyi kanonoknak saját háza volt.
A vasvári káptalan életében fordulópontot jelentett az 1578-as év, amikor a török veszély miatt az országgyűlés úgy határozott, hogy „a vasvári káptalant, az ő pecsétjével és jegyzőkönyvével együtt Szombathelyre, mint biztosabb helyre áttegyék”. A költözés fontos szerepet játszott Szombathely fejlődésében, hiszen növelte központi helyzetét, és a káptalan jelenléte alighanem meghatározó szerepet játszott abban, hogy 1777-ben Mária Terézia Szombathelyt választotta az új püspökség székhelyének. A költözés azonban nehézségekkel is járt: miközben ugyanis a káptalannak Vasváron saját temploma volt, addig Szombathelyen a plébániával kellett osztoznia a vártemplomon. Ez nem változott a Szombathelyi egyházmegye megalapítását követően sem, és saját templom helyett az újonnan felépült székesegyház falain belül alakították ki a Szent Mihály-kápolnát (a mai Madonna-kápolnát). Emellett a székeskáptalanná alakult testület saját sekrestyét kapott, melyben a káptalan ülésterme is volt.
Lieux
Statut légal
A vasvári prépostot és a kanonokokat eleinte valószínűleg a püspök nevezte ki, idővel azonban (különösen a prépostok kinevezésébe) mind jobban megpróbált beleszólni a Szentszék, valamint Zsigmond király idejétől kezdve az uralkodó. A főkegyúri jog szigorú keresztülvitele azonban csak Mária Terézia nevéhez köthető: ettől kezdve a magyar királyok magukhoz vonták a kinevezés jogát, és a püspökök véleménye csak a hármas jelölés révén érvényesült. Ez lényegében az 1855-ös konkordátum után sem változott meg.
Új helyzetet az 1917-es egyházi törvénykönyv életbe lépése és az első világháború hozott: a főkegyúri jog szüneteltetése miatt a püspök javaslatára ismét a Szentszék joga lett a kinevezés. Ehhez a kommunista diktatúra idején (1957-től) még az Állami Egyházügyi Hivatal jóváhagyására is szükség volt. Végül a II. Vatikáni Zsinat és az 1983-as törvénykönyv végleg a püspökök kezébe tette le a kanonokok kinevezési jogát, a testület meghallgatása mellett.
Fonctions et activités
A káptalan birtokhálózata fokozatosan alakult ki a középkor folyamán, mely később csak egy alkalommal, az egyházmegye megalakulásakor bővült nagyobb mértékben. Az első birtokadományok III. Béla nevéhez köthetők: ő adományozta Szentmihályfalvát, valamint a Kenéz és Megyehíd (ez alighanem a későbbi Zuggó prédium) körüli földeket. Az első ismert birtokösszeírás II. András idejéből, 1217-ből ismert, annak 1412-es Zsigmond-féle megerősítése révén. Eszerint a káptalan birtokai voltak Vasvár környékén az említett Szentmihályfalva mellett a szomszédos Pácsony és Lapsa, a távolabbi Szemenye és Jeli prédium, valamint Gönyök (ma Csehimindszent része). Emellett szőlővel rendelkezett még Szarakad (ma Olaszfa), Csehi, Dorog (ma Bérbaltavár) és Törböc (ma Gersekarát) településeken. A Rábán túl Kenéz és Megyehíd prédium mellett birtokolta még Miiek (később Lipárt, ma Vasszécseny része) és Musov prédiumot (ma Kenéz). A káptalannak több malma is volt, így Jelinél, Miieknél, Kenéznél és Megyehídnál. Végül már ekkor rendelkezett egy Vas vármegyén kívüli birtokkal a távoli Felső-Illmitz településen, Moson vármegyében, melyet Hercules prépost adományozott családi birtokából kanonokjainak.
A középkor folyamán számos további birtokkal gazdagodott a káptalan, nagy jelentőségű volt Pácsony 1224-es és a Vasvár melletti Zsidófölde 1294-es megszerzése. A káptalan királyi adományok mellett világi adományok révén, adásvétellel és cserével is gyarapította birtokait. 1298-ban magánadományból jutott hozzá olaszfai, karakói és szarakadi birtokrészeihez, emellett bővítette birtokait 1345-ben Kenéznél, 1465-ben pedig Miieknél is. A legnagyobb jelentőségű azonban Lipárt megszerzése volt 1383-ban, melyet a Niczky család tagjai adományoztak a káptalannak egy misealapítvány céljára. A középkor utolsó birtokszerzése Csipkerek volt 1493-ben, igaz csak 1506-ban jutott hozzá végleg. Emellett a 14. században a Zala vármegyei Vitenyédnél is birtokossá vált a káptalan.
A fentiekből jól látszik, hogy a káptalannak (nem számítva a távoli Illmitzet), alapvetően két, jól elhatárolható területen alakult ki összefüggő birtoka: Vasvár környékén a Hegyháton, valamint a Vép és Megyehíd közötti területen a Gyöngyös és a mai Kozár-Borzó patakok mentén. A két birtokrészt egészen a 18. század második feléig a Rábán Túli (Trans-Raba) és Inneni (Cis-Raba) birtokokként is különböztették meg.
A birtokhálózat később csak egy alkalommal bővült. A Szombathelyi egyházmegye 1777 évi létrejöttekor Mária Terézia Kemenesszentpétert, Pápóc egy részét és a Csonkás majort adományozta a székeskáptalannak.
A káptalan birtokigazgatása és pénzügyi gazdálkodása székeskáptalanná válását követően jelentős változásokon ment keresztül. Korábban minden gazdasági ügyet a dékán (jószágkormányzó) intézett, a 19. század elején azonban mellette megjelent a divisor (főpénztárnok) is. Noha a birtokigazgatás továbbra is az előbbi feladata volt, a két hivatal egymáshoz való pontos viszonya azonban további kutatásokat igényel. A hivatali változások mellett a 18. század végén alakult ki az a hármas uradalmi struktúra is, mely egészen az államosításig meghatározó maradt: ez a három uradalom a vasvári (vagy szentmihályfalvai), a lipárti és a szentpéteri volt. A birtokstruktúra Somogy Lipót 1815-ös vizitációja szerint a következőképpen nézett ki. A vasvári uradalomhoz tartozott Szentmihályfalva, Zsidófölde, Olaszka, Pácsony (Újmajor) és Csipkerek, valamint Csehi, Oszkó, Mindszent és a zalai Vitenyéd. Majorjai voltak Lapsa, Kisés Nagy-Hencse, Várpácsony, Szentpál és Jeli. A szentpéteri uradalomhoz tartozott Szentpéter, Pápóc és Csonkás major. Végül a lipárti uradalomhoz tartozott Miiek, Kenéz, valamint Sárd és Zuggó major. Emellett a káptalan tulajdonát képezte még a Moson vármegyei Illmitz. Malmai voltak Sárd, Csernec, Miiek és Zuggó.
Az így kialakult uradalmi struktúrában a 19. század folyamán nagyobb változás nem történt, mindössze néhány birtokrész eladására került sor. Ezek közül a legjelentősebb Illmitz volt az 1870-es években, de a századfordulón a káptalan sorra megvált malmaitól és a kisebb, félreeső birtokrészeitől (így többek közt Zuggótól, Csehitől, Oszkótól, Mindszenttől és Jelitől). Jelentősebb változás a birtokigazgatásban csak az első világháborút követően történt. Mivel a káptalan gazdasági élete az 1920-as évek elején súlyos válságba jutott, 1927 és 1933 között egy nagyobb átszervezésre került sor.
A káptalan birtokait végül az 1945-ös földosztás során vették el, melyek ekkor a következők voltak: Lipárt, Kenéz, Vasvár, Pácsony, Győrvár, Olaszka, Kemenesszentpéter, Pápóc és Vág. Noha a káptalan minden kanonokja számára 100 hold földet igényelt és további 50-50 holdat a Niczkyféle misealapítvány és a székesegyházi zenealap számára (vagyis összesen 700 holdat), végül csak 100 hold szántót kapott Pácsony és 2 hold szőlőt Olaszfa mellett. Ezeket 1952-ben államosították, egy évvel később pedig a kanonokok szombathelyi házait is elvették.
A káptalannak a birtokok mellett még számos egyéb jövedelme is volt. A középkorban és a kora újkorban ide tartozott az egyházi tizedből való részesedés, valamint a hiteleshelyi tevékenységből származó jövedelmek, a 18. század végétől pedig elsősorban a különböző alapítványok kezelése után befolyt járandóságok.
Textes de référence
A káptalan legfontosabb világi funkcióját a középkortól kezdve a hiteleshelyi tevékenységében lehet megragadni. A 13. század elejétől már bizonyíthatóan hiteleshelyként működött, s a 18. században élt utolsó virágkorát követően ezen funkciója fokozatosan visszaszorult, majd az 1850-es évektől lényegében megszűnt. Fő működési területe ugyan Vas vármegye volt, de (különösen a középkorban) Sopron és Zala vármegye határos területeiről is sokan fordultak hozzá.
A káptalan hiteleshelyi tevékenysége helyébe a 18. század végétől egy egészen másfajta funkció lépett: a pénzügyi kezelés és az intézményi felügyelet. Ezt jól jelzi, hogy a magánlevéltár több, mint harmada nem más, mint a különböző egyházmegyei intézmények, valamint egyházmegyei és magánalapítványok felügyeletéből és kezeléséből keletkezett iratok. A változásban meghatározó szerepet játszott az egyházmegye megalakítása. Az ennek nyomán létrejövő új intézmények pénzügyi, gazdasági felügyelete ugyanis a székeskáptalan hatáskörébe került, de gyakran működésükben is jelentős szerephez jutott. így mindenekelőtt ide tartozott a szeminárium, a kőszegi Kelcz-Adelffy Árvaház, a papi nyugház (Deficientia) és a székesegyház, valamint a hozzá tartozó zenekar. Ezek mellett a 19. század második felében az 1872-ben alapított püspöki elemi iskola, a szintén 1872-ben létrehozott Szent Imre Papi Nyugdíjegyesület, majd az egyházmegyei nyomda és ezen belül a Szombathelyi Újság gazdasági felügyelete került a káptalanhoz.
A különböző intézmények mellett a 18. század végétől kezdve nagyszámú alapítvány kezelését is végezte a káptalan, így lényegében az összes egyházmegyei alapét és számos magánalapítványét. Előbbiek elsősorban különböző segély- és nyugdíjalapokat jelentettek. Már a 19. század elején létrejött az Egyházmegyei Alap, a Szűkölködő Káplánok Segélyalapja, a Szűkölködő Papok Alapja és az Egyházmegyei Nyugdíjalap, melyek mellett a századfordulón az Egyházmegyei Szegényalap kezelését is a káptalan végezte. Emellett a magyar szokásjog szerint a káptalan feladata volt a püspöki törzsvagyon kezelése is. A káptalannak a püspökség pénzügyi életében betöltött meghatározó szerepe természetesen nem kevés konfliktusforrást jelentett a testület és a megyéspüspökök között, melyek közül a legszélsőségesebb és legismertebb Mikes János megyéspüspök esete.
A magánalapítványok nagyobb részt egyházi, kisebb részt világi személyek által tett különböző ösztöndíjalapok, tanítói alapok, szegényalapok, misealapítványok és intézményi alapok voltak. Külön kell szólni a misealapítványokról, melyek közül a legősibb a már említett Niczky-féle misealapítvány 1383-ból, illetve 1395-ből. Ezeknek két fajtája volt: a fogadott misék (missae votivae), melyeket a káptalan kegyeletből vállalt, illetve az alapítványi misék (missae fundatae), melyeknek végzésére az alapítók természetben vagy pénzben alapítványokat tettek. A kezelt alapítványok táblázatát rendszerint a vizitációk is közölték.
Végül a káptalan az egyházigazgatásban is fontos szerepet játszott. Nemcsak fontos pozíciókat töltöttek be a kanonokok az egyházmegyében, de a püspöknek számos egyházigazgatási ügyben ki kellett kérnie a káptalan véleményét, tanácsát.
Organisation interne/Généalogie
A hagyomány szerint a káptalannak a megalakulását követő korai időszakában 12 tagja volt, ez azonban forrásokkal nem igazolható. A kanonokok száma rendszerint 4-5 között mozgott: a három oszlopos kanonok (prépost, éneklőkanonok és őrkanonok) mellett általában még kettő kanonoki méltóság volt. A hiteleshelyi tevékenység és a káptalani oktatástörténet szempontjából is érdekes körülmény, hogy olvasókanonokkal először csak a 17 században lehet találkozni. A káptalan tagjainak létszáma végül a Szombathelyi egyházmegye létrehozásakor állandósult, így a székeskáptalannak hat tagja volt: nagyprépost, olvasókanonok, éneklőkanonok, őrkanonok, pápóci perjel és a hatodik stallumot betöltő kanonok. A stallumok között az előrelépés fokozatos volt. A káptalan jövedelmeiből a kanonokok egyenlő arányban részesültek, kivéve a nagyprépostot, aki kettős részt kapott. Házaikat jövedelmeikből maguknak kellett fenntartani.
A káptalan élén álló prépost ellenőrizte a kanonokokat és azok munkáját, intézte a hivatalos ügyeket, összehív8 ta a káptalani gyűléseket, melyeken ő elnökölt. Emellett főesperesként a középkorban és a kora újkorban széles egyházkormányzati jogkörökkel is rendelkezett. Felügyelte kerülete papságát, plébánosokat iktathatott be, végezte az egyházlátogatásokat, rendezte a papok és a hívek között felmerült esetleges vitákat. A főesperesek széles jogköreiket azonban a 18. század második felére fokozatosan elvesztették.
A kanonoki stallumok viselői egyben az új egyházmegye főesperesei is voltak. Mint arról már volt szó, korábban a prépost volt a Győri Egyházmegye vasvári főesperese. 1770- ben négy vasi főesperességet hoztak létre, melyek élén a négy oszlopos kanonok állt: a nagyprépost volt a szombathelyi, az olvasókanonok a németújvári, az éneklőkanonok a sárvári, az őrkanonok pedig az őrségi főesperes. 1777 után a két új kanonok a két zalai főesperességet kapta: a pápóci perjel a zalaegerszegit, a hatodik stallum pedig az alsólendvait.
A prépost után rangban az olvasókanonok (lector) következett. Elvben ő volt a káptalani iskola vezetője, esetünkben azonban csak az 1600-as évektől kezdve találkozunk vele. A neki járó részen felül 1778-tól a pápóci javadalamból kapott 200 Ft-ot. Az ő kötelessége volt az oklevelek átnézése, aláírása, valamint felügyelete alatt írta a jegyző a jegyzőkönyveket. A következő a sorban az éneklőkanonok (cantor) volt, akiről már a 13. századból is van adatunk. Ő irányította az istentiszteleti cselekményeket, a szentmiséket és a zsolozsmát, felügyelte a székesegyház zenészeit, ő végezte az új káptalani tagok beiktatását és jelentős szerepet játszott a klerikusok képzésében. A részén felül 500 forintot kapott Pázmándi Ferenc alapítványából. Az őrkanonok (custos) felügyelt a káptalani levéltárra, a káptalani pecsétekre, a liturgikus könyvekre, az egyházi edényekre és ruhákra. Egyben ő vezette a levéltár tartalmi mutatóit, az elenchusokat is. Munkájáért kapta a Jeli prédium jövedelmét, melyet ezért Kustos-földnek is neveztek. Ennek 1908-as eladását követően a főpénztárból kapott 150 forintot. Az ötödik stallumot a pápóci perjel foglalta el, neki nem volt semmi rendkívüli feladata. Végül az hatodik stallumot betöltő kanonok jegyzőként működött a káptalani összejöveteleken.
Contexte général
Zone des relations
Zone des points d'accès
Mots-clés - Sujets
Mots-clés - Lieux
Occupations
Zone du contrôle
Identifiant de notice d'autorité
Entretenu par
Identifiant du service d'archives
Règles et/ou conventions utilisées
Statut
Niveau de détail
Dates de production, de révision et de suppression
Tangl Balázs, 2019